Rondreis Marokko - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Chris Vredeveld - WaarBenJij.nu Rondreis Marokko - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Chris Vredeveld - WaarBenJij.nu

Rondreis Marokko

Blijf op de hoogte en volg Chris

25 Augustus 2018 | Gibraltar, Gibraltar

Op 8 augustus kwamen we voor het eerst bij elkaar in Andelst. Het werd een gezellige middag met een groep vlotte mensen. Gert vertelde uitgebreid wat we allemaal kunnen verwachten in Marokko.
De groep bestaat uit 9 campers en 11 caravans. Op 9 september zullen we elkaar opnieuw ontmoeten in La Carlota en dan gaat de reis echt beginnen.
We zijn nog nooit zo goed voorbereid op vakantie gegaan: de auto en de caravan een beurt en de caravan gewogen door de RDW.
Dinsdag 21 augustus zullen we vertrekken naar Michele in Villeneuve-la-Comptal.
De reis gaat beginnen. Het huis schoon. En afscheid genomen van familie en buurtjes.
We rijden om 10:15 uur de straat uit om op weg te gaan naar Etréaupont.
Bij St. Annabosch in de file! Nou ja, even later rijden we alweer. Dat valt niet tegen!
Ook Antwerpen laten we vlot achter ons. Nu Brussel nog! De drukte rond Brussel valt ook mee en voordat we er erg in hebben gaan we al richting Bergen(Mons) Vervolgens pakken we de N5 naar Maubeuge om uiteindelijk om 14:15 uur camping Du Val d'Oise in Etréaupont op te rijden.
Het is heerlijk weer en we kunnen de rest van de dag relaxen met een wijntje en een hapje.
De volgende dag vertrekken we naar Reims. Het is prachtig weer en we zetten het dak open. Bij Reims de snelweg op. Elektronisch tol betalen met de A.N.W.B. badge is best spannend. Zal die werken? En ja hoor, wat een gemak! Na Troyes gaan we richting Auxerre en Clamecy.
Bij Coulanges sur Yonne besluiten we op camping Les Berges de L'Yonne te overnachten, omdat de camping aan het water ligt waar wij jaren geleden gevaren hebben met een boot vanuit Auxerre naar Clamecy. We zoeken een plekje met uitzicht op het water en Coulanges en genieten van het uitzicht. En weer hebben we prachtig weer. Het is zo warm dat we besluiten te gaan zwemmen bij het strand, waar de mensen uit de omgeving verkoeling zoeken. Dus zwempak aan! Helaas als we op het strand aankomen staat er een bord met: Baignade interdite. Pollution bacteriologique. En iedereen was gewoon aan het zwemmen! Wij niet hoor! Dan maar gewoon een koude douche op de camping.
's Avonds nog even met de auto naar Clamecy gereden. Het centrum hebben we jaren geleden alleen even bekeken toen we daar met de boot lagen, dus rijden we nu nog even rond en bekijken ook de camping van Clamecy. Wat zijn we blij met ons plekje aan de Yonne.
Onze derde reisdag brengt ons via Bourges naar de A20 bij Châteauroux en dan rijdt het vlot door naar Limoges. We vinden bij Saint Germain les Belles, camping de Montréal met zwembad. Handig want het is nog steeds heel warm. Bij de receptie wil ik in mijn beste Frans beginnen, maar de eigenaar spreekt Nederlands. Wat blijkt..het is een Brabander die in 1998 naar Frankrijk verhuisd is omdat zijn dochter bij de gendarmes wilde en dus moesten ze 5 jaar in Frankrijk wonen en genaturaliseerd zijn. De camping heeft prima sanitair. Niet aangelegd met de Franse slag!
Grappig overal vind je spullen van de Bric en Brac. En dat geeft toch een Frans sfeertje!
Onze vierde reisdag begint met regen, nou ja, het miezert. maar voorbij Montauban kunnen we toch lekker in de zon lunchen. Richting Villeneuve-la-Comptal begint het weer te regenen en Michele zal wel weer zeggen dat het door ons komt. Wij brengen immers altijd regen mee!
Het is weer gezellig. Michele maakt paëlla klaar, want er komen vrienden eten. Ondertussen halen wij onkruid uit de border achter het zwembad om iets terug te doen. Tenslotte moet ze alles allleen onderhouden en door de medicijnen(suiker) is ze erg moe. Je kan het echt aan haar zien.
Het feest is heel gezellig. De visite brengt taart mee en we zitten tot elf uur 's avonds aan tafel en lachen wat af! Daarna even opruimen en hup naar bed. Het was een geslaagde dag!
De volgende dag lekker uitgeslapen.
Michele wil graag een andere deur naar de garage, dus Chris gaat met haar naar de bouwmarkt. Daarna plaatst hij de deur voor haar en ze is helemaal in haar nopjes!
De volgende dag gaan we met zijn tweetjes naar de optocht kijken in Castelnaudary. Er zijn veel mensen op de been en het is heel warm.
Als we terugkomen bij Michele is Jacky al gearriveerd. We eten gezellig samen buiten op de patio en kletsen bij.
Dan volgen er een paar enerverende dagen. Chris rijdt met Michele naar Carcassonne in de oude Renault 4 fourgonette (41 jaar) van haar vader. Ze gaan helemaal binnendoor en zijn pas na 5 uur terug. Ondertussen maak ik alle kastjes en lades schoon zodat de keuken er straks als nieuw uitziet.
Bij terugkomst worden de aanrechtbladen en de nieuwe gootsteenbak uitgeladen en gaan we meteen aan het slopen beginnen.
Na twee dagen heel hard werken mag het resultaat gezien worden. Michele is dolblij met haar keuken en wij dat het gelukt en klaar is!
We nemen op donderdag een rustdag zodat we vrijdag uitgerust kunnen vertrekken.
Op vrijdagochtend 31 augustus om 8:45 uur nemen we afscheid van Michele. We nemen de grote weg naar Toulouse om vervolgens richting Tarbes te rijden en afslag 17 naar Lerida, de N 125 te volgen. Het is een route met prachtige vergezichten en stuwmeren, die echter een erg laag waterniveau hebben.
Helaas liggen de meeste picknickplaatsen aan de andere kant van de weg en duurt het wel even voordat wij een stokbroodje kunnen nuttigen.
We rijden door de Vielhatunnel en slaan af bij Benabarre om naar camping San Jorge in Huesca te rijden. Onderweg komen we veel mooie tunneltjes tegen.
Op camping San Jorge kunnen we naar het gemeentelijk zwembad, dat ook midden in het park ligt. Het is er heerlijk, want het is weer erg warm in het centrum van de stad. Je zou denken dat het er wel druk zou zijn, maar het seizoen loopt ten einde en de camping is nagenoeg leeg. Ook 's nachts is het opvallend stil wat voor ons heerlijk is na de herrie van de snelweg in de tuin van Michele.
Onze volgende etappe zal naar Nuévalos zijn, waar we op maandag Gerard en Colette ontmoeten. Het is maar 180 kilometer dus we vertrekken pas om 10:30 uur.
Op Lago Resort krijgen we een heerlijk plekje en een fijn zwembad. De volgende dagen luieren we en bezoeken Monasterio de Piedra. Een oud klooster in een prachtig park vol met Spanjaarden, die zich net als wij vergapen aan een paar prachtige watervallen. Het klooster is min of meer verwoest en er is geen monnik meer te bekennen.dat valt tegen!
Avond aan avond krijgen we vale gieren en ooievaars te zien boven de camping. Werkelijk een prachtig gezicht!
Op dinsdag gaan we uit eten met Gerard en Colette. De volgende dag zullen we richting Madrid gaan.
Vijf september, de reis verloopt vlot. We zijn snel voorbij Madrid, terwijl we doorrijden zoekt Greet naar campings onderweg, Er blijken er maar weinig te zijn, zodat we besluiten door te rijden tot Villlafranca (468km), daar bevindt zich een camping op ongeveer 25 kilometer voor Córdoba. Bij het binnenrijden van het stadje herkennen we allebei de omgeving. We zijn hier eerder geweest! Het klopt, de computer van de camping geeft aan dat we hier in 2009 ook hebben gestaan. Bij het zoeken van een plekje komen we mensen tegen die ook de reis naar Marokko gaan maken.
De volgende dag gaan we vroeg op weg naar Córdoba, waar we toeristische attracties, die we nog niet hadden bezocht willen bekijken. En.... de Mezquita,Catedral bezoeken we voor de tweede keer! Ook nemen we een kijkje in Alcázar de los Reyes Cristianos, Caballerizas Reales, Puerta del Puente, Puente Romano en het moderne centrum van Córdoba .
Na terugkomst nemen we een duik in het zwembad.
7-9.
We willen vandaag naar De Medina Azahara. De ruïnes van een groot ommuurde Arabische stad werden tussen 936 en 940 gebouwd in opdracht van Abd al-Rahman lll, de heerser van het Kalifaat Córdoba. Het staat op de werelderfgoed lijst van de Unesco. Eerst doen we nog even de handwas en de camping zet een machine voor ons aan. Als alles hangt, vertrekken we. Na een schitterende omweg via Azamud en de buitenwijken van Córdoba zijn we er eindelijk. Het blijkt een uiterst modern museum te zijn. De Medina is alleen met een shuttle-bus te bereiken. De kassier vertelt ons dat het voor ons geen zin heeft in te stappen daar ze om 14.30 uur sluiten en pas weer om 19.00 uur open gaan. Dus we bekijken alleen het museum en misschien dat we een volgende keer de ruïnes gaan bezoeken. In Villafranca wassen we de auto zodat we de sticker kunnen plaatsen. Morgen zo'n 60 kilometer naar La Carlota.
8-9
Op weg naar La Carlota zagen we wel 3 grote zwermen ooievaars boven de weg. Na een uurtje bereiken we de camping. De hartelijke ontvangst van de mensen die er al zijn voelt als een warm bad. Wat een teleurstellende camping in vergelijking met die van Villafranca! Het is 's nachts zeer rumoerig, jeugd die tot 2.00 uur met muziek en lachen de rust verstoort. Greet treedt op en vanaf dat moment kunnen we slapen.
9-9
Het wachten is nog op enkele koppels, waarvan 1 met pech te kampen heeft en nog vanuit Burgos moet komen.

• 25 Augustus 2018 - 11:12

Chantal :

Mooi eerste verslag! Groetjes aan Michele!

• 27 Augustus 2018 - 07:56

Stephanie:

Leuk zo beleven we de reis een beetje met jullie mee! Dikke kussen, Stephanie en Gert-Jan

• 09 September 2018 - 06:27

Gerbrandt En Anke:

Bebouden vaart morgen. Benieuwd naar deel 2.
    Gerbrandt en Anke.

• 10 September 2018 - 16:24

Raymond En Rieky:

Leuk om jullie zo te volgen. Veel plezier nog.

• 12 September 2018 - 11:43

Henk & Mary:

Goed te horen dat jullie zonder problemen op het startpunt zijn aangekomen.
    Hopen snel op een vervolg van jullie verslag.
    Veel plezier in die reusachtige zandbak.